Implementasi Konsep Pembelajaran Imam Al-Ghazali di Sekolah Tinggi Agama Islam Al-Azhary Cianjur: Perspektif Hadis Tarbawi
DOI:
https://doi.org/10.70287/epistemic.v4i1.384Keywords:
Al-Ghazali's Learning Concept, Islamic Education, Hadith Tarbawi, Creed; Morals; Hots; Evaluation; Learning.Abstract
Hadith serves as an interpretation of the Qur'an in Islamic education, providing a conceptual basis for learning methods that are oriented towards moral and spiritual values. This study aims to analyze Imam Al-Ghazali's learning concept in the perspective of hadith Tarbawi and its implementation at the Al-Azhary College of Islam (STAI) Cianjur. This research uses a qualitative approach with a literature study method, collecting and analyzing various literature related to Al-Ghazali's educational concepts and relevant hadith. The results showed that Imam Al-Ghazali developed the concept of learning based on the uswah hasanah of the Prophet Muhammad SAW, with an emphasis on morals, the pursuit of knowledge as worship, and gradual learning according to the intellectual capacity of students. In his curriculum, Al-Ghazali emphasized moral-based education and a spiritual approach to get closer to Allah SWT. The implication of this research shows that Al-Ghazali's concept of education is still relevant to modern learning systems, especially in Islamic educational institutions. The integration of these values can strengthen students' academic and spiritual foundations, producing graduates who are not only knowledgeable but also have a strong moral character.
References
Agus, Z. (2018). Pendidikan Islam dalam perspektif al-Ghazali. Raudhah Proud To Be Professionals: Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 3(2), 21-38. https://doi.org/10.48094/raudhah.v3i2.28
Ahmad, M. Y., & Siregar, B. (2015). Guru Profesional Menurut Imam Al-Ghazali dan Buya Hamka. Al-Hikmah: Jurnal Agama dan Ilmu Pengetahuan, 12(1), 21-45.
Aiyub, A., Walidin, W. W. W., Gade, S. G. S., & Mahmud, S. M. S. (2024). Konstruksi Niat dan Implikasinya Dalam Efektivitas Belajar:(Studi Perspektif Religious Experience dan Religious Consciousness). Jurnal Ikhtibar Nusantara, 3(1), 58-75. https://doi.org/10.62901/j-ikhsan.v3i1.93
Amaliyah, D. E., Aziz, A., & Purwantoro, F. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Melalui Penerapan Media Pembelajaran Tiga Dimensi. IBTIDA’, 4(01), 12–21.
Amin, H. S. M. (2022). Ilmu akhlak. Amzah.
Amin, S. (2021). Pendidikan Akhlak Berbasis Hadits Arba'in An Nawawiyah. Penerbit Adab.
Anwar, B. (2017). Konsep Pendidikan Andragogi Menurut Pendidikan Islam. Al Daulah: Jurnal Hukum Pidana Dan Ketatanegaraan, 6(1), 28-48. https://doi.org/10.24252/ad.v6i1.4864
Ansori, M. (2004). Upaya Menjaga Kemurnian dan Validitas Hadis Nabi: Kajian terhadap Sejarah Kodifikasi Hadis. TAJDID: Vol 12 (2) 189-224 . https://doi.org/10.36667/tajdid.v29i2.920
Apiyani, A., Supriani, Y., Kuswandi, S., & Arifudin, O. (2022). Implementasi Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan (PKB) Guru Madrasah Dalam Meningkatkan Keprofesian. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(2), 499–504.
Assyakurrohim, D., Ikhram, D., Sirodj, R. A., & Afgani, M. W. (2023). Metode studi kasus dalam penelitian kualitatif. Jurnal Pendidikan Sains Dan Komputer, 3(01), 1–9.
Assyfa, R. B., & Yunianti, C. (2023). PEMBELAJARAN DALAM AL-HADIS DAN RELEVANSI METODE PEMBELAJARAN PERPSEKTIF RASULULLAH DALAM PENDIDIKAN MASA KINI. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 4248–4265.
Astuti, D., & Hasibuan, N. (2023). Peran Nabi Muhammad sebagai Guru: Role Model dan Motivator. AHDÃF: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 123–132.
Azizah, K., & Fuadi, M. A. (2021). Profesionalisme Guru dalam Islam: Kajian Konseptual Hadits Tarbawi. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 6(1), 73-87. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2021.vol6(1).6244.
Daenuri, M. A. (2021). Keutamaan Belajar Menurut Imam AL-Ghazali Dalam Kitab Ihya Ulumuddin. CV. Azka Pustaka.
Elmi, A. R. (2022). Epistemologi Tafsir Esoterik al-Ghazali dalam Kitab Ihya’Ulum al-Din. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 9(2), 453–473.
Festiawan, R. (2020). Belajar dan pendekatan pembelajaran. Universitas Jenderal Soedirman, 11.
Hakim, A. A., & Mubarok, J. (2017). Metodologi studi islam. Rosda.
Hermawan, I., Ahmad, N., & Suhartini, A. (2020). Konsep Amanah dalam Perspektif Pendidikan Islam. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 12(2), 141–152.
Juhji, J. (2015). Telaah Komparasi Konsep Pembelajaran menurut Imam Al-Zarnuji dan Imam Al-Ghozali. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 1(02), 17–26.
Kolis, N., & Artini, A. F. P. (2022). Studi Komparatif: Teori Edward Lee Thorndike dan Imam Al Ghazali dalam Implementasinya di Pembelajaran Anak Usia Dini. Abata: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(1), 128–141.
Kurniawanto, E. (2024). Transformasi Pendidikan Islam Melalui Pembiasaan di Sekolah Dasar: Kajian Berbasis Library Research: pendidikan pembiasaan. Jurnal Budi Pekerti Agama Islam, 3(2), 16-34. https://doi.org/10.61132/jbpai.v3i2.1000
Lestari, F. (2023). Metode Tafsir Maud Muhammad Al-Ghazali Pada Ayat Tentang Jihad. Safwah: Jurnal Ilmu Al-Qur’an Dan Tafsir, 1(1), 23–38.
Mahmudah, M. (2018). Urgensi Pembelajaran Tematik Terhadap Velues Education Untuk Anak Madrasah Ibtidaiyah dan Sekolah Dasar.
Marpaung, W. (2020). Pengantar Hadis-Hadis Kesehatan: Studi Pendekatan Integrasi. Medan: Kencana Bekerja Sama dengan Fakultas Kesehatan Masyarakat Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan.
Marwiji, M. H., Wahyudin, W., Setiono, J., Qomaruzzaman, B., & Zaqiah, Q. Y. (2024). Integrasi Kurikulum Pondok Pesantren dan Madrasah Aliyah pada Mata Pelajaran Rumpun Pendidikan Agama Islam di Alwasilah Lilhasanah Islamic Boarding School. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(3), 2528-2535. https://doi.org/10.54371/jiip.v7i3.4100
Mulia & Mudmainah, S. (2021). F??ISYAH DALAM SURAH AL-A’RAF AYAT 80-81 (KAJIAN TERHADAP PENAFSIRAN HUSEIN MUHAMMAD.
Nurulhaq, H. D., & Supriastuti, T. (2020). Manajemen Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam: Konsep dan Strategi dalam Meningkatkan Akhlak Peserta Didik. Cendekia Press.
Nurcahyani, E. M. R., Rambe, P., Wahyudi, H., Hidayat, H., & Hakim, S. W. (2024). Pendidikan Islam Perspektif Muhammad Atiyah Al-Abrasyi Dalam Kitab At-Tarbiyah Al-Islamiyah Wa Falasifatuha. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Pembelajaran, 6(3). https://journalpedia.com/1/index.php/jipp/article/ view/1963
Pendidikan, K., & Hadis, B. (n.d.). HADIS PenDIDIkAn.
Rahman, H. A. (2027). Tasaw.uf Akhlãki: Ilmu Tasaw.uf Yang Berkonsentrasi Dalam Perbaikan Akhlak. Kaaffah Learning Center.
Rasiani, A., Lubis, D. S., & Sari, H. P. (2024). Relevansi pemikiran filsafat pendidikan Al-Ghazali dalam konteks pendidikan modern. QOSIM: Jurnal Pendidikan, Sosial & Humaniora, 2(2), 150-158. https://doi.org/10.61104/jq.v2i2.443
Romansah, R., Aisy, R. R., Hidayat, W., & Indriana, D. (2024). PENDIDIKAN ISLAM: KONSEP PEMIKIRAN FILSAFAT PENDIDIKAN ISLAM IMAM GHAZALI. Jurnal Intelek Dan Cendikiawan Nusantara, 1(2), 2824–2832.
Sukirman, S., Baiti, M., Syarnubi, S., & Fauzi, M. (2023). Konsep Pendidikan menurut Al-Ghazali. Jurnal PAI Raden Fatah, 5(3), 449–466.
Suriadi, S. (2022). Pemikiran Pendidikan Perpektif Al-ghazali. Kreatif: Jurnal Pemikiran Pendidikan Agama Islam, 20(1), 12-23. https://doi.org/10.52266/kreatif.v20i1.728
Prasetiya, B., & Cholily, Y. M. (2021). Metode Pendidikan karakter Religius paling efektif di sekolah. Academia Publication.
Umar, B. (2022). Hadis tarbawi: pendidikan dalam perspektif hadis. Amzah.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Epistemic: Jurnal Ilmiah Pendidikan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.