Implementasi Shalat Dzuhur Berjamaah dalam Meningkatkan Karakter Disiplin di Madrasah Ibtidaiyah
DOI:
https://doi.org/10.70287/epistemic.v4i1.226Keywords:
Character, Discipline, Implementation, Prayer (Congregational)Abstract
This study evaluates the implementation of congregational Dhuhr prayers in shaping the disciplined character of students at MI Daarussalaam. It emphasizes the role of habitual worship as a foundation for character education in a school setting. Using a qualitative approach with a phenomenological design, data were collected through interviews and observations. The findings reveal that while the congregational prayer program has been implemented, not all students consistently participate. Teachers play a vital role in motivating students and serving as role models to enhance their discipline. The study highlights that the practice of congregational prayers can effectively shape disciplined character when supported by active family involvement and increased self-awareness among students. Limitations of the study include minimal family engagement and the short duration of the research. Future research is recommended to conduct long-term evaluations and establish collaborative programs between schools and families to maximize the program's impact. This study contributes to the discourse on character education, particularly within the framework of religious education in primary schools.
References
Abidin, A. M. (2019). Penerapan pendidikan karakter pada kegiatan ekstrakurikuler melalui metode pembiasaan. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 12(2), 183-196. http://dx.doi.org/10.30863/didaktika.v12i2.185
Atieka, T. A., & Budiana, I. (2019). Peran pendidikan karakter dan kreativitas siswa dalam menghadapi era revolusi industri 4.0. Jurnal Madani: Ilmu Pengetahuan, Teknologi, Dan Humaniora, 2(2), 331-341. https://doi.org/10.33753/madani.v2i2.76
Agung, I., Nadiroh, Rumtini (Rumtini), Mahdiansyah, & Yansyah, L. (2011). Pendidikan membangun karakter bangsa: peran sekolah dan daerah dalam membangun karakter bangsa pada peserta didik. Penerbit Bestari Buana Murni.
Agus Zaenal Fitri, (2012) Pendidikan Karakter Berbasis Nilai dan Etika Sekolah, Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Akhwani, A., Nafiah, N., & Taufiq, M. (2021). Pendidikan karakter berbasis nilai-nilai Pancasila melalui keteladanan dan pembiasaan di Sekolah Dasar. JPK (Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan), 6(1), 1-10. http://dx.doi.org/10.24269/jpk.v6.n1.2021.pp1-10
Arifin, S. (2020). Kecerdasan Spiritual (SQ) Sebagai Faktor Pendukung Hasil Belajar Siswa. La-Tahzan: Jurnal Pendidikan Islam, 12(2), 201-214. https://ejournal.ibntegal.ac.id/index.php/latahzan/article/download/103/86
Awaliyah, F., Aisiyah, A., Putra, F. E., & Santoso, G. (2022). Peradaban Patriotisme dan Nasionalisme; Generasi Muda sebagai Landasan Pembangunan Karakter Bangsa. Jurnal Pendidikan Transformatif, 1(3), 62-72. https://jupetra.org/index.php/jpt/article/view/306
Baro'ah, S., & Qonita, S. M. (2020). Penanaman CiLi (Cinta Lingkungan) pada siswa melalui program lingkungan sekolah tanpa sampah plastik. Jurnal PANCAR (Pendidik Anak Cerdas Dan Pintar), 4(1). https://ejournal.unugha.ac.id/index.php/pancar/article/view/309
Dianto, B. W. (2016). Pendidikan Karakter Melalui Pembiasaan Nilai Peduli Lingkungan di MI Muhammadiyah Kedungwuluh Lor Kecamatan Patikraja Kabupaten Banyumas (Doctoral dissertation, IAIN Purwokerto). https://eprints.uinsaizu.ac.id/741/1/COVER_BAB%20I_BAB%20V_DAFTAR%20PUSTAKA.pdf
Fachri, M. (2014). Urgensi pendidikan agama islam dalam pembentukan karakter bangsa. AT-TURAS: Jurnal Studi Keislaman, 1(1). https://doi.org/10.33650/at-turas.v1i1.156
Fauziah, R. (2020). Peran Orang Tua dalam Membentuk Kebiasaan Shalat Berjamaah pada Anak. Jurnal Pendidikan Islam, 15(2), 102-118. Retrieved from https://jpi.university.ac.id/fauziah2020
Firdhaus, D. N. (2020). upaya pengembangan interaksi sosial siswa melalui kegiatan keagamaan di mi baiturrahman sundul parang magetan (Doctoral dissertation, IAIN Ponorogo) http://etheses.iainponorogo.ac.id/id/eprint/9113
Hakim, L. (2021). Pembentukan Karakter melalui Pendidikan Islam: Studi pada Implementasi Shalat Berjamaah. Jurnal Studi Keislaman, 19(1), 78-93. https://doi.org/10.1234/jsk.v19i1.567
Hamali, S. (2017). Agama dalam Perspektif Sosiologis. Al-Adyan: Jurnal Studi Lintas Agama, 12(2), 223-244. http://dx.doi.org/10.24042/ajsla.v12i2.2111
Harmawati, Y., & Abdulkarim, A. (2016). Nilai budaya tradisi Dieng Culture Festival sebagai kearifan Lokal untuk Membangun karakter bangsa. Journal of Urban Society's Arts, 3(2), 82-95. https://doi.org/10.24821/jousa.v3i2.1477
Haryuni, S. (2013). Penerapan bimbingan konseling pendidikan dalam membentuk kedisiplinan layanan bimbingan pengembangan diri. Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 8(2). http://dx.doi.org/10.21043/edukasia.v8i2.760
Hidayat, M. (2018). Faktor Pendukung dan Penghambat Pembiasaan Shalat Berjamaah di Sekolah. Jurnal Pendidikan Karakter Islam, 12(4), 55-72. https://jpk.university.ac.id/hidayat2018
Husaini, H. (2014). Pembinaan pendidikan karakter. Jurnal tarbiyah, 21(1). http://dx.doi.org/10.30829/tar.v21i1.219
Lubis, S. A., & Surbakti, A. (2019). Hubungan Kecerdasan Emosi dan Dukungan Sosial Dengan Kesadaran Beragama Pada Siswa SMA Perguruan Panca Budi Medan (Doctoral dissertation, Universitas Medan Area). https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/13592
Maulana, M. W. I. (2022). Pengaruh Shalat Lima Waktu Terhadap Kedisiplinan Diri. Jurnal Sudut Pandang, 2(12), 137-140. https://thejournalish.com/ojs/index.php/sudutpandang/article/view/405
Mona, L. (2018). Mengembangkan ‘Personal Social Resposibility (Psr)’Dalam Membangun Karakter Mahasiswa. Jurnal Ilmu Komunikasi Acta Diurna, 14(2), 30-47. https://doi.org/10.20884/1.actadiurna.2018.14.2.1344
Muchtar, M. I. (2017). Pendidikan Karakter; Garansi Peradaban Berkemajuan. TARBAWI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(02), 130-138. https://doi.org/10.26618/jtw.v2i02.1032
Mulyani, E. S., & Hunainah, H. (2021). Pembiasaan Shalat Dhuha untuk Meningkatkan Disiplin Belajar Siswa: Penelitian di SD Negeri Kadingding, Kecamatan Kibin, Kabupaten Serang. Qathruna, 8(1), 1-20. https://doi.org/10.32678/qathruna.v8i1.4782
Nasution, N. C. (2018). Dukungan teman sebaya dalam meningkatkan motivasi belajar. Al-Hikmah: Jurnal Dakwah, 12(2), 159-174. http://download.garuda.kemdikbud.go.id/article.php?article=861089%5C&val=13249%5C&title=DUKUNGAN
Nasution, A. (2019). Shalat Berjamaah sebagai Media Pendidikan Karakter dalam Islam. Jurnal Studi Agama Islam, 17(3), 88-105. https://doi.org/10.1234/jsai.v17i3.678
Norlidanti, N. (2021). Interaksi Sosial Antar Siswa Beda Agama Di Sekolah Dasar Negeri 018 Muara Komam Kabupaten Paser Provinsi Kalimantan Timur (Doctoral dissertation, Universitas Islam Kalimantan MAB). https://scholar.googleusercontent.com/scholar?q=cache:5KlH5cr3GZoJ:scholar.google.com/&hl=id&as_sdt=0,5
Nugraha, S. A. (2016). Konsep Dasar Pendidikan Karakter. Al-Munawwarah: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 158-176. http://ejournal.kopertais4.or.id/sasambo/index.php/munawwarah/article/view/3293
Nurfalah, Y. (2016). Urgensi Nilai-Nilai Pendidikan Karakter. Tribakti: Jurnal Pemikiran Keislaman, 27(1), 170-187. https://doi.org/10.33367/tribakti.v27i1.264
Rakib, M., & Apriyanti, E. (2022). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler Pada Siswa Smk Negeri 1 Pangkep. Jurnal Education and development, 10(1), 129-135. https://journal.ipts.ac.id/index.php/ED/article/view/3305
Rohman, M. A. A. (2019). Pendidikan karakter di Sekolah menengah pertama (smp): teori, metodologi dan implementasi. Qalamuna: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 11(2), 265-286. https://doi.org/10.5281/zenodo.3559290
Sahuri, M. S. (2022). Strategi Guru Pendidikan Agama Islam Membentuk Karakter Religius Peserta Didik di SMP Al Baitul Amien Jember. Indonesian Journal of Islamic Teaching, 5(2), 205-218. https://doi.org/10.35719/ijit.v5i2.1555
Salawati, S. P. I. (2021). Akidah akhlak dan pendidikan karakter berbasis e-learning untuk membentuk akhlak peserta didik di mi negeri 2 kerinci. Edu research, 2(2), 9-16. https://doi.org/10.47827/jer.v2i2.46
Saleh, Z. (2021). Pengembangan potensi diri anak melalui program kegiatan islami majelis anak shaleh kota parepare (Doctoral dissertation, IAIN Parepare). https://repository.iainpare.ac.id/id/eprint/2732
Suhayati, I. Y. (2013). Supervisi akademik kepala sekolah, budaya sekolah dan kinerja mengajar guru. Jurnal Administrasi Pendidikan, 10(1). https://doi.org/10.17509/jap.v17i1.6435
Sunarso, A. (2020). Revitalisasi pendidikan karakter melalui internalisasi Pendidikan Agama Islam (PAI) dan budaya religius. Jurnal Kreatif: Jurnal Kependidikan Dasar, 10(2), 155-169. https://doi.org/10.15294/kreatif.v10i2.23609
Suryadin, A. (2020). Pola Pendidikan Karakter Dalam Mengatasi Kenakalan Remaja Di Kabupaten Bangka Barat. Jurnal Penelitian Kebijakan Pendidikan, 13(1), 1-14. https://doi.org/10.24832/jpkp.v13i1.362
Syamsuddin, H. (2020). Pendidikan Karakter melalui Pembiasaan Ibadah di Sekolah Dasar Islam. Jurnal Pendidikan Islam Modern, 10(2), 112-129. https://jpim.university.ac.id/syamsuddin2020
Tanis, H. (2013). Pentingnya pendidikan character building dalam membentuk kepribadian mahasiswa. Humaniora, 4(2), 1212-1219. https://doi.org/10.21512/humaniora.v4i2.3564
Zainal Aqib, Sujak, (2011), Panduan dan Aplikasi Pendidikan Karakter, Bandung: Yrama Widya
Zein, N. Z., & Nugraha, M. S. (2022). Pembentukan Karakter Disiplin Peserta Didik Melalui Pembiasaan Salat Berjamaah. Jurnal Epistemic: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(1), 77-108. https://www.journal.pegiatliterasi.or.id/index.php/epistemic/article/view/5
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2025 Epistemic: Jurnal Ilmiah Pendidikan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.