Pendekatan Holistik dalam Perencanaan Pendidikan Islam sebagai Pendorong Pengembangan Spiritual
DOI:
https://doi.org/10.70287/epistemic.v3i1.213Keywords:
Curriculum, Educational Facilities, Islamic Education, Literature Review, PlanningAbstract
This study highlights the importance of planning in Islamic education as a critical determinant of program success. The research aims to explore the planning processes within the context of Islamic education and identify the challenges faced. The methodology employed is a literature review, analyzing sources from journals, books, and other materials. This study utilizes a qualitative design to analyze the collected data. The key findings indicate that rapid curriculum changes, difficulties in applying knowledge to everyday life, and inadequate educational facilities are the primary challenges in planning Islamic education. The implications of this study emphasize the need for comprehensive and thorough planning to enhance the effectiveness of Islamic education. This research contributes significantly to the literature by providing insights into the importance of effective planning in Islamic education and suggesting directions for further research in this area.
References
Afifudin, zahara, fikriya. (2021). Planning (Perencanaan) Dalam Manajemen Pendidikan Islam. MA’ALIM: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2). https://doi.org/10.21154/maalim.v2i2.3720
Akhmad. (2020). PERENCANAAN DALAM PENINGKATAN MUTU PENDIDIKAN DI ERA GLOBALISASI. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 2. https://jurnal.stitnualhikmah.ac.id/index.php/scholastica/article/view/739
Albab, U. (2021). Perencanaan Pendidikan dalam Manajemen Mutu Terpadu Pendidikan Islam. Jurnal Pancar (Pendidik Anak Cerdas Dan Pintar), 5(1), 119–126. https://doi.org/10.52802/pancar.v5i1.104
Alfian, R. N., & Ilma, M. (2023). Menakar Peluang dan Tantangan dalam Membidik Strategi Pendidikan Islam di Era Globalisasi. MA'ALIM: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 71-83 https://doi.org/10.21154/maalim.v4i1.7108
Aniesya, O. (2021). IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN BERBASIS DIGITAL PADA PROGRAM STUDI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM FAKULTAS TARBIYAH UIN RADEN INTAN LAMPUNG (Doctoral dissertation, UIN RADEN INTAN LAMPUNG). http://repository.radenintan.ac.id/16717/
Ardiyanto, D. (2021). Upaya Mempromosikan Aktivitas Fisik dan Pendidikan Jasmani via Sosio-Ekologi. . Jurnal Pendidikan: Riset Dan Konseptual. https://doi.org/10.28926/riset_konseptual.v5i2.331
Ardiyanto, F. (2021). Perencanaan Sarana Fisik dan Teknologi dalam Pendidikan. Journal of Educational Planning, 15(3), 221-239.
Ariyanto, A. S. S. (2020). Konsep motivasi dasar dan aplikasi dalam lembaga pendidikan Islam. AL-ASASIYYA: Journal Of Basic Education, 4(2). http://dx.doi.org/10.24269/ajbe.v4i2.2333
Ariyanto, S. (2020). Kebutuhan Manusia dalam Pendidikan: Sebuah Pendekatan Holistik. Journal of Islamic Education, 13(2), 99-115..
Bariyah, S. K. (2019). Peran Tripusat Pendidikan dalam Membentuk Kepribadian Anak. Jurnal Kependidikan, 7(2), 228–239. https://doi.org/10.24090/jk.v7i2.3043
Chadah, A. (2019). Manajemen berbasis sekolah (MBS): Konsep Dasar dan Implementasinya pada Satuan Pendidikan. Tarbiyatuna. Jurnal Pendidikan Ilmiah, 4, 77–88. https://ejournal.kopertais4.or.id/mataraman/index.php/tarbiyatuna/article/view/3788
Dewey, J. (1938). Experience and Education. New York: Collier Books.
Fullan, M. (2007). The New Meaning of Educational Change (4th ed.). New York: Teachers College Press.
Hargreaves, A. (2003). Teaching in the Knowledge Society: Education in the Age of Insecurity. New York: Teachers College Press.
Hasan, S. H. (2019). Pendidikan sejarah untuk kehidupan abad ke-21. Historia: jurnal pendidik dan peneliti sejarah. https://doi.org/10.17509/historia.v2i2.16630
Hasanah, U., Kustati, M., Amelia, R., & Zalnur, M. (2023). UPAYA PONDOK PESANTREN DALAM MENGATASI KURANGNYA PARTISIPASI MASYARAKAT TERHADAP PENGEMBANGAN PENDIDIKAN ISLAM. Jurnal PAI Raden Fatah, 6(1), 147-162. Retrieved from https://openrecruitment.radenfatah.ac.id/index.php/pairf/article/view/20676
Hermawan, D. (2023). Tantangan Infrastruktur Pendidikan di Daerah Terpencil. Journal of Education and Society, 20(1), 45-67.
Hermawan, E. R. S. (2023). Pemberdayaan Masyarakat: Pentingnya Pemenuhan Kebutuhan Dasar Masyarakat. Distingsi: Journal of Digital Society, 1(3). https://jurnal.panengen.com/index.php/djods/article/view/21
Husain, S. S., & Ashraf, S. A. (1979). Crisis in Muslim Education. Jeddah: King Abdulaziz University.
Ikhwan, A. . (2016). Manajemen Perencanaan Pendidikan Islam: (Kajian Tematik Al-Qur’an dan Hadist). EDUKASI: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 128–155. Retrieved from https://ejournal.staim-tulungagung.ac.id/index.php/edukasi/article/view/113
Kasmawati. (2019). IMPLEMENTASI PERENCANAAN PENDIDIKAN DALAM LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAM. JURNAL IDAARAH, , 3, 146. https://dx.doi.org/10.24252/idaarah.v3i1.9073
Khasanah, U., & Herina, H. (2019, March). Membangun karakter siswa melalui literasi digital dalam menghadapi pendidikan abad 21 (revolusi industri 4.0). In Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang. https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/index.php/Prosidingpps/article/view/2662
Kolb, D. A. (1984). Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
Mardiah dan Syarifuddin. (2020). Model-Model Evaluasi Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 2. https://doi.org/10.46963/mash.v2i1.24
Mardiah, N., & Syarifuddin, I. (2020). Manajemen Fasilitas Pendidikan Islam. Journal of Islamic Educational Management, 9(4), 301-317.
Maskur, R. (2023). Implikasi Perubahan Kurikulum Terhadap Kualitas Pendidikan di Indonesia. Journal of Curriculum Studies, 22(1), 33-50.
Maskur. (2023). Dampak Pergantian Kurikulum Pendidikan Terhadap Peserta Didik Sekolah Dasar. . Urnal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan (JKIP), 1(3). https://doi.org/10.61116/jkip.v1i3.172
Mukdar Boli, N. (2023). LANGKAH-LANGKAH PELAKSANAAN EVALUASI MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM . El-Darah Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9, 79–80. https://journal.parahikma.ac.id/el-idarah/article/view/409
Nafiati, D. A. (2021). Revisi taksonomi Bloom: Kognitif, afektif, dan psikomotorik. . Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21, 151–172. https://www.academia.edu/download/89403491/pdf.pdf
Nur Laila, I. . (2023). Peran Pendidikan Islam dalam Membangun Peradaban Islam di Indonesia. Wahana Karya Ilmiah Pendidikan, 7(02), 70–79. https://doi.org/10.35706/wkip.v7i02.9281
Primayana, K. (2020). Perubahan Kurikulum dan Tantangan Implementasi di Sekolah. Journal of Educational Reform, 14(2), 55-72.
Primayana, K. H. (2020). Perencanaan Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Menghadapi Tantangan Revolusi Industri 4.0. Prosiding Seminar Nasional Dharma Acarya, 1(3). https://jurnal.stahnmpukuturan.ac.id/index.php/dharmaacarya/article/view/428
Purwanti, E. (2018). Implementasi penggunaan ssp (subject specific pedagogy) tematik integratif untuk menanamkan tanggung jawab, kerja keras, dan kejujuran. Terampil: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 3(2), 157-180. http://dx.doi.org/10.24042/terampil.v3i2.1194
Rani, R. (2023). Kurikulum Merdeka: Transformasi Pembelajaran yang Relevan, Sederhana, dan Fleksibel. Journal of Information Systems and Management (JISMA), 2(6). https://doi.org/10.4444/jisma.v2i6.736
Samad, S. A. A. (2021). Diskursus Hakikat Kurikulum Pendidikan Islam. Al-Ikhtibar: Jurnal Ilmu Pendidikan, 8(2), 97-108. https://doi.org/10.32505/ikhtibar.v8i2.3226
Santi, Y. , Y. E. M. , & M. R. (2023). Analisis Implementasi Hubungan Sekolah dengan Wali Murid dalam Peningkatan Akhlak Siswa di Sekolah Penggerak. AHDAF: , . Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2, 83–96. https://doi.org/10.47766/ahdf.v1i2.1811
Satriadin, S. (2019). Landasan Sosiologis Dalam Pendidikan. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan), 1(2). http://dx.doi.org/10.58258/jisip.v1i2.171
Schön, D. A. (1983). The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action. New York: Basic Books.
Siswanto dan Eli Susanti. (2018). EVALUASI PROGRAM PENDIDIKAN ISLAM. Jurnal Paramurobi, 2, 69. https://ojs.unsiq.ac.id/index.php/paramurobi/article/download/817/445
Strahovnik, V. (2016). Ethics and Values Education. In: Peters, M. (eds) Encyclopedia of Educational Philosophy and Theory. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-287-532-7_167-1
Sudarmono, S., Hasibuan, L. ., & Anwar Us, K. . (2021). PEMBIAYAAN PENDIDIKAN. JURNAL MANAJEMEN PENDIDIKAN DAN ILMU SOSIAL, 2(1), 266–280. https://doi.org/10.38035/jmpis.v2i1.448
Umum Budi Karyanto. (2017). Pendidikan Karakter: Sebuah Visi Islam Rahmatan Lil Alamin. Edukasia Islamika : Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 191–207. https://doi.org/10.28918/jei.v2i2.1477
Usman, A. (2022). Penerapan Pengetahuan dalam Kehidupan Sehari-hari: Sebuah Studi Kasus di Indonesia. Journal of Applied Education, 17(3), 201-218.
Usman, H. (2022). Manajemen: Teori, Praktik, dan Riset Pendidikan (4th ed.). Bumi Aksara. http://library.stik-ptik.ac.id/detail?id=50282&lokasi=lokal
Winarti, E. (2018). Perencanaan Manajemen Sumber Daya Manusia Lembaga Pendidikan. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Ilmiah, 3(1), 1-26. Retrieved from https://ejournal.kopertais4.or.id/mataraman/index.php/tarbiyatuna/article/view/3434
ZA, T. (2009). Ilmu Pendidikan Islam (antara Tradisional dan Modern). https://doi.org/10.31219/osf.io/djz4y
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2024 Epistemic: Jurnal Ilmiah Pendidikan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.