Pengaruh Penerapan Maqomah terhadap Pengembangan Materi Pembelajaran Al-Qur'an dan Hadits di Madrasah Aliyah
DOI:
https://doi.org/10.70287/epistemic.v3i3.161Keywords:
Al-Quran Hadith, Al-Falah, Development of Teaching Materials, MaqomahAbstract
This study addresses the stagnation in the teaching methods of Al-Qur'an and Hadith at Madrasah Aliyyah Al-Falah Nagreg, emphasizing the need for innovation. The objective is to analyze the implementation of the Maqomah method, a systematic approach aimed at enhancing the learning materials of Al-Qur'an and Hadith. Utilizing a qualitative descriptive methodology, the research was conducted through literature reviews, classroom observations, interviews with teachers and students, and document analysis. The design follows a stepwise exploration of the Maqomah method's application and its impact on students’ comprehension. Key findings reveal that the Maqomah method significantly improves students' understanding and internalization of Islamic teachings, contributing to the overall quality of religious education. However, limitations such as time constraints and the specific context of Madrasah Aliyyah Al-Falah may influence the generalizability of the results. Future research should focus on broader applications of the method across different educational institutions and investigate its integration into national Islamic education curricula. The findings of this research provide valuable insights for educators seeking to innovate religious teaching methods in madrasahs and highlight the potential of Maqomah in fostering a deeper engagement with Islamic texts.
References
Albar, Abdul Waris. 2022. “Implementasi Metode Tilawati Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Baca Al-Qur’an Santri Ra. Al-Mujtama’ Plakpak Pegantenan Pamekasan.” Studia Religia?: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam 6(1):63–75. doi: 10.30651/sr.v6i1.13177.
Amirullah, Mamkua, Tutut Handayani, and Amir Hamzah. 2022. “Analisis Metode Pembelajaran Al-Qur’an Hadits Di Madrasah Ibtidaiyah.” Limas Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah 3(2):18–26. doi: 10.19109/limas_pgmi.v3i2.14515.
Andi Prastowo. 2021. Sumber Belajar Dan Pusat Sumber Belajar: Teori Dan Aplikasinya Di Sekolah/Madrasah. Kencana.
Cecep Abdullah Syahid, Ilyas Eka Pratama. 2022. MAQOMAH (Metoda Qiro’ah Marhalah). 1st ed. Bandung: CV. CITA LAKSANA.
Fauziah, Nisma Syifa, and Fajar Syarif. 2020. “Metode Tilawati Dalam Pembelajaran Al-Qur’an Di SDI Al-Hidayah Pamulang.” Jurnal Qiro’ah 10(1):29–30.
Frimayanti, Ade Imelda. 2017. “Implementasi Pendidikan Nilai Dalam Pendidikan Agama Islam.” Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam 8(2):Hal. 240.
Hajar, St, and Nanning. 2023. “Pentingnya Pendidik Untuk Memahami Karakteristik Peserta Didik Sebagai Acuan Dalam Melaksanakan Perencanaan Konsep Pembelajaran.” DIALEKTIKA?: Jurnal Pendidikan Agama Islam 10–18.
Hasyim, Wahid. 2017. “Strategi Pembelajaran Al-Quran Pada Lembaga Majelis Al-Qurra’ Wa Al-Huffaz Pondok Pesantren As’Adiyah Sengkang Kabupaten Wajo.” Inspiratif Pendidikan 6(2):355. doi: 10.24252/ip.v6i2.5767.
Hubbil Khair. 2022. “Al-Qur’an Dan Hadits Sebagai Dasar Pendidikan Islam.” Darul Ulum: Jurnal Ilmiah Keagamaan, Pendidikan Dan Kemasyarakatan 13(1):4.
Inayati, Mahfida, and Mulyadi. 2023. “Langkah-Langkah Pengembangan Bahan Ajar PAI (Pendidikan Agama Islam).” Tematik: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar 2(1):115–23. doi: 10.57251/tem.v2i1.1082.
Jailani, Mohammad, Hendro Widodo, and Siti Fatimah. 2021. “Pengembangan Materi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam: Implikasinya Terhadap Pendidikan Islam.” Al-Idarah?: Jurnal Kependidikan Islam 11(1):142–55.
Mahmudi, Mahmudi. 2019. “Pendidikan Agama Islam Dan Pendidikan Islam Tinjauan Epistemologi, Isi, Dan Materi.” TA’DIBUNA: Jurnal Pendidikan Agama Islam 2(1):89. doi: 10.30659/jpai.2.1.89-105.
Mahmudin, Afif Syaiful. 2021. “Pengembangan Bahan Ajar Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Oleh Guru Tingkat Sekolah Dasar.” SITTAH: Journal of Primary Education 2(2):95–106. doi: 10.30762/sittah.v2i2.3396.
Marliani, Tria, and Fitroh Hayati. 2020. “Efektivitas Penerapan Metode Tilawati Terhadap Peningkatan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Siswa Sekolah Dasar Itqan Islamic School Bandung.” Pendidikan Agama Islam 6(2):44–49.
MKDP, Tim Pengembangan. 2011. Kurikulum & Pembelajaran. Rajawali Pers.
Ratna Sari, Riana. 2019. “Islam Kaffah Menurut Pandangan Ibnu Katsir.” Ishlah: Jurnal Ilmu Ushuluddin, Adab Dan Dakwah 1(2):132–51. doi: 10.32939/ishlah.v1i2.46.
Sahrodin. 2021. “Konsep Pendidikan Dalam Perpektif Al-Qur’an Dan Al-Hadits.” Jurnal An Nur: Kajian Pendidikan Dan Ilmu Keislaman 7(1):133–53.
Siagian, R. (2022). Internalisasi nilai-nilai pendidikan karakter siswa dalam pembelajaran akidah akhlak di Mtsn 2 Padang Lawas Utara (Doctoral dissertation, IAIN Padangsidimpuan). https://etd.uinsyahada.ac.id/7977/
Somad, Momod Abdul. 2021. “Pentingnya Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Karakter Anak.” QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama 13(2):171–86. doi: 10.37680/qalamuna.v13i2.882.
Sugeng, and Hanif Maulaniam Sholah. 2019. “Penerapan Metode Tilawati Dalam Pembelajaran AL-Qur’an Di TPQ Al Ishlah Majangtengah Dampit Malang.” Jurnal Tinta 1(2):1–15. doi: 10.35897/jurnaltinta.v1i2.191.
Suharto. 2022. “Peran Penting Pendidikan Agama Islam Bagi Pendidikan.” Al-Fikrah 2(1):74–82.
Suparman, Heru. 1970. “Konsep Pendidikan Modern Dalam Perspektif Al-Qur’an.” IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam 1(01):61–83. doi: 10.37542/iq.v1i01.6.
Susanti, Desi. 2018. “Pengembangan Pendidikan Agama Islam.” Edureligia; Jurnal Pendidikan Agama Islam 1(2):63–75. doi: 10.33650/edureligia.v1i2.46.
Susanti, Santi, Bambang Qomaruzzaman, and Tamami Tamami. 2022. “Dampak Terapi Murottal Al-Qur’an Terhadap Kualitas Tidur (Studi Kasus Pada Mahasiswa Tasawuf Dan Psikoterapi, UIN Sunan Gunung Djati Bandung Angkatan 2018).” Jurnal Riset Agama 2(1):244–57. doi: 10.15575/jra.v2i1.17177.
Toonau, Zulkifli, Dzakiah Dzakiah, and Firdiansyah Alhabsyi. 2022. “Pengembangan Materi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) Berbasis Kemampuan Berpikir Kritis Di Sma Negeri 4 Palu.” Prosiding Kajian Islam Dan Integrasi Ilmu Di Era Society 5.0 (KIIIES 5.0) Pascasarjana Universitas Islam Negeri Datokarama Palu 1(1):85–90.
Tsaniyatus Sa’diyah. 2022. “Penerapan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Karakter Pribadi Yang Islami.” KASTA?: Jurnal Ilmu Sosial, Agama, Budaya Dan Terapan 2(3):148–59. doi: 10.58218/kasta.v2i3.408.
Willy, Andri, and Esty Puri Utami. 2021. “Penerapan Metode Tilawati Pada Pembelajaran Membaca Al-Quran.” Proceedings Uin Sunan I (Desember):103–13.
Wina Sanjaya. 2008. Kurikulum Dan Pembelajaran (Teori & Praktek KTSP). Kencana.
Zulkarnain, Iskandar. 2022. “Inovasi Media Pembelajaran Mata Pelajaran Al Qur’an Hadits.” Al-Bahtsu 7(1):37–46.
Zulkifli, Muhammad. 2023. “Perkembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam Di Indonesia (Telaah Kurikulum Pai Pra Kemerdekaan Hingga Kurikulum Merdeka).” 2(2):31–41.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2024 Epistemic: Jurnal Ilmiah Pendidikan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.











